tirsdag 1. mai 2018

Mai og narsisstid i hagen

Åpril er historie og mai starter med overskyet vær, en og annen regndråpe og ti varmegrader. Jeg har begynt akklimatiseringen for noen av plantene som skal i drivhuset. Ettersom faren for nattefrost ikke er helt unna har jeg satt et lite minidrivhus inn i drivhuset. Der har jeg latt stå noen mindre chili- og paprikaplanter som på den måten kunne bli tilvndt temperaturer en del under innetemperatur. I dag ble disse plantet om i litt større planter og satt på fri drivhusplass mens første tomatplante ble satt i minidrivhuset. Jeg prøver meg litt fram denne uken, før alleplantene etter hvert blir plantet over i de største pottene i drivhuset.

humlene liker blodripsen
Narsissene har kommet godt i gang med blomstringen, påskeliljene har blomstret et par uker, og nå kommer de andre narsissene også. Første pinselilje er så vidt begynt å åpne seg, så om et par dager er de også i full blomst. Jeg ser at mange av dem jeg har hatt i mange år har forsvunnet, så til høsten må jeg fylle opp med nye. Helt vanlige påskeliljer er det fint å ha mange av, da kan jeg glede meg selv med buketter på stuebordet. Det kjedelige med narsissene er at bladene skal visne ned naturlig for at løken skal vokse seg stor og kraftfull. Dette kan ta litt tid, derfor har jeg plantet en god del rundt hostaene mine. Der blir de visne bladene skjult når hostabladene begynner å bre seg ut.

Det kan se ut som om det nå er kommet mer mat i skogene rundt her, for det har ikke vært tegn til hjorten i hagen på et par uker. Det lover godt for tulipanene som nå har store knopper i flere bed. De første har allerede sprunget ut, så gleden er stor akkurat nå. Kuleprimulaene er flotte, og perlehyasintene har også kommet godt i blomst, så akkurat nå begynner hagen å se bra ut. Dagen i dag har jeg stort sett brukt til å bake og gjøre klart for forsinket bursdagsfeiring i kveld. Men nå når vi har kommet inn i den siste vårmåneden, kan jeg jobbe i hagen til langt ut på kvelden de fleste dager. Da blir det sikkert et nytt blogginnlegg om ikke så lenge.

Ha en fin 1. mai, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin








Narcissus "Rip van Winkle"



Narcissus "Ice King"


Påskeliljer, kuleprimula og bispelue
kuleprimulaen må nok deles
årets første tulipan
Da vi flyttet inn var det to gedigne busker av blodrips,
 Nå er det bare noen kvister igjen...

Rutelilje
Første blomst på gullkorgen fra bestefarshagen
Perlehyasint
Det svenske flagget?

Helleborus eller julerose om du vil
Om noen dager er nok hele buketten åpnet seg.













9 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Det er ellers noget af en flot samling narcisser du har fået dig, og de bliver vel ikke spist af hjorten?
    Du er væsentlig længere framme end mig heroppe, mine narcisser viser kun lige blomsterknoppen.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  2. Du har så rätt, mera lökväxter skall det bli här också. Snabbt är de uppe när värmen kommer och trädgården blir vacker och njutbar snabbt på våren.

    /Gunilla

    SvarSlett
  3. Hei Anne-Kristin

    Så mange flotte narcisser du har! Ice King er helt nydelig.
    Får håpe at du får ha de i fred.
    Klem, Marit

    SvarSlett
  4. Du verden så mange Narcisser - vakkert! Krysser fingrene for at hjorten holder seg unna tulipanene dine så du får nyte de også.
    Klem Nora

    SvarSlett
  5. Hei.
    Da krysser vi fingrene for at hjorten holder seg unna, og at du får ha tulipanene i fred. Flotte bilder. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Virkelig mange vakre narsisser. Og blodripsen også er flott.
    Ønsker deg fine maidager!

    SvarSlett
  7. Hej Anne-Kristin!
    Vacker blomning, fina narcisser och din Helleborus har en mycket vacker färg. Narcisserna börjar så smått att blomma hos mig, liksom pärlhyacinterna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  8. Maj er en helt fantastisk måned. Sikke mange fine Narcisser du viser.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett