lørdag 1. august 2015

Første august - på tide å komme i mål med det viktigste prosjektet

I går var det sol og lett å jobbe ute!
I dag skriver vi første august, og ikke uventet er det kjølig og vått i Bergen også i dag. Jeg ser at kirsebærtreet har felt en god del av bladene de siste dagene og lurer på om det er et tegn på at høsten nærmer seg. Jeg synes det er for tidlig for dette og finner fram riven og får raket sammen løvet. Det er bare elleve grader ute, og jeg blir fort kald i shorts og t-skjorte, så jeg tar noen bilder med mobilen før jeg går inn for å skrive litt. Neste uke må jeg så smått begynne å jobbe igjen, det er mye som skal forberedes før skolebarna skal møtes igjen i midten av august. Det betyr altså at jeg må komme i mål med det viktigste prosjektet denne sommeren, nemlig drivhuset.

Kanskje noen av dere har lurt på om jeg har lagt hele drivhusbyggingen på is? Det har jeg ikke, men når jeg er på ukjente stier bruker jeg mye tid på å tenke ut den beste løsningen. Ettersom grunnen er svært ujevnt berg måte jeg vurdere ulike former for feste av rammen til grunnen. Jeg har til slutt endt opp med at jeg skal støpe stolpesko fast i sementblokker som jeg får gravd ned i bakken. På det grunneste hjørnet må jeg støpe den fast til berget. Jeg fant ut at det ble for omfattende å begynne å bore i fjellet, drivhuset er plassert på en plass med relativt lite vind, så det er større fare for at trær skal velte over det enn at det skal blåse bort. i tillegg til alt tenkearbeidet har mine vonde skuldre også redusert framgangen noe. Men nå har jeg kjøpt inn alt jeg trenger, har saget til materialene og er i gang med nøyaktig plassering og vatring. Da bør rammen være ferdig i løpet av neste uke, og da skal det gå raskt å få opp selve drivhuset sånn at det er klart til å brukes til våren.

Hagen er nå i en overgang i blomstring der mye er avblomstret mens Hosta, Høstfloks, Hortensia og andre sensommerblomster ikke er kommet i blomst ennå. Jeg håper snart å kunne presentere et innlegg der det har skjedd mer spennende i hagen. Inntil da ønsker jeg deg en fin august måned!

Klem fra Anne-Kristin

Er det høsten som er på vei?
Godt å få løvet bort fra fjellhagen
Hortensiaknoppene er på gang
Denne etasjeprimulaen er flott også i avblomstret tilstand
Ikke så mye blomstring i fjellhagen





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar