lørdag 6. juni 2015

vanskelig å velge

I fjor på denne tiden hadde vi allerede hatt sommer i halvannen måned. I år har vi hatt et par dager som kanskje kan ligne på sommerdager. Det kjølige og våte været har gjort at blant annet tulipanene har holdt seg lenge, men selv om mye blir bremset i veksten tar ikke ugresset pause fra å vokse. Når det i dag ble mulig både værmessig og tidsmessig å få gjort noe i hagen, er det vanskelig å velge hva som skal prioriteres. Mannen fikk klippet plenen i går mens det var varmt og tørt, så da er det fint å gå rundt og klippe kantene med kantsaksen. Bladene på klosterklokker og krokus begynner å visne, så dem er det godt å få tatt unna slik at jeg kanskje får plass til å plante de siste sommerblomstene som fremdeles står i kjøkkenvinduet. Noen spadetak på drivhustomten har jeg allerede tatt, men jorden er fryktelig vår og tung, og jeg må være litt forsiktig med skuldrene mine, så det er nok lettere hvis det tørker opp litt.

Selv om det er sol og litt mildere i dag er det til gjengjeld ganske mye vind. Jeg hadde håpet på mer insektvennlig vær, ellers blir det smått med frukt til høsten. Jeg så en humle i epleblomstene da jeg hadde en fotorunde, og noen andre små insekter. Men summing fra trærne var det ikke mulig å høre. Blomstene på det gamle epletreet har kommet lengst og mange av blomstene er sprunget ut. Prins er fullt av store rosa knopper, så det venter visst bare på varmen. Jeg har sett færre spor av hjort i hagen i år, så kanskje jeg endelig kan få noen gode saftige epler!
Prins 

I går var jeg invitert på avslutningsfest for 7. klassen jeg er kontaktlærer for i Ole Bull sitt hus på Lysøen. Jeg fikk en flott flettet pileplante i avskjedsgave, så den må jeg også finne en plass til. Jeg synes det er flott med gaver som kan vokse og som kan gjøre at jeg kan tenke på giverne hver gang jeg steller omkring plantene.

Men jeg får ikke gjort noe som helst i hagen så lenge jeg sitter på datamaskinen, så det er på tide å avslutte innlegget. Noen bilder fra hagen i formiddag deler jeg på slutten.

Ha en fin hagehelg alle sammen!





Klem fra Anne-Kristin




Grenene er flott flettet sammen
Ramsløk i blomst
Flerårig nellik kjøpt i mai.
Denne kommer trofast igjen år etter år.
Har prøvd å dele den og flytte ut i steinbedet, men den bare dør.
Geum 
Gul valmuesøster
Gyvelen lener seg flott innover mot den skjermede sitteplassen.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar