søndag 21. juni 2015

Anne-Kristin presenterer - Bakhagen

Kirsebærstuen
Bakhagen min ligger mot nordøst med skog på nordvest og nordøstsiden. På sørøstsiden har nabogården sin innmark der de slår gresset til dyrefor et par ganger i løpet av sommeren. Denne delen av hagen min er en virkelig fredelig plass der jeg finner skygge under det digre kirsebærtreet på alt for varme sommerdager eller koser meg i hengekøyen. Det er også her jeg, med unntak av bærbusker, har den spiselige hagen min. Jeg har fem frukttrær utenom kirsebærtreet, to eple, to pære og et plommetre. I tillegg har jeg noen små grønnsaksfelt, som jeg har planer om å utvide, og det er også her jeg skal plassere drivhuset som jeg fikk til femtiårsdagen.

En vår med kalde dager og rekordnedbør har ikke ført til den store innsatsen i hagen, men noen korte stunder innimellom har hjulpet litt. Nå har endelig varmen kommet til Bergen, så nå håper jeg det blir god framgang med prosjektene. Jeg har noen vonde skuldre, så å jobbe med graving i tung, våt jord er ikke det som frister mest. Nå ser jeg imidlertid enden på gravingen, så da må jeg finne ut hvilken løsning som er best som base for drivhuset. Det er fjellgrunn et lite stykke under overflaten, så jeg vurderer å støpe en hel såle med en liten grunnmur rundt. Kanskje noen av dere har noen gode tips til meg?
Drivhuset skal settes på berggrunn

Selv om jeg har bodd i hagen min i over tretten år, og selv om jeg elsker alt som handler om hage, har jeg ikke noen prakthage å vise fram. Av ulike grunner har jeg gjort det som var nødvendig hvert år, men ikke så mye mer. Da jeg begynte å blogge i fjor sommer var det mye for å få inspirasjon til å gjøre en større innsats på hageområdet. Samtidig skal hagen min være en plass for avslapning og ro, så jeg tar utvidelsene litt etter litt. Jeg har vist litt av fjellhagen og berget mitt på bloggen i det siste, disse to plassene er "satsingsområdet" denne sommeren. Det er fremdeles en god del skvallerkål på berget, og jeg prøver å luke det bort litt etter litt. Berget tenker jeg skal bli mer eller mindre dekket av steinbedplanter. Fjellhagen er jeg allerede ganske fornøyd med, men det blir nok plass til noen flere planter der også.






Drivhuset skal settes like ved grønnsakshagen
Jeg var i gang med å bygge en ny kaldkompostbinge etter at den gamle var råtnet nesten helt bort, men jeg kom ikke helt i mål med den før jeg måtte begynne å fylle på med overskuddsjord fra drivhustomten. Jeg får se om ikke den blir ferdig neste vår. Nå skal jeg legge til noen bilder som viser mer av bakhagen min.

Ha en fin søndag, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin
Purre - tar gjerne imot tips om hvordan de skal bli finest mulig
Her vokser flerårige vekster som asparges, ruccola og luftløk.
 I tillegg selvsådd agurkurt og hvitløk plantet i høst
Sukkererter og gulrøtter
Ruccolaen kommer igjen år etter år
Jordbærplantene skal i pallekarm neste år
Min lille grønnsakshage
Utsikt fra det østlige hjørnet av hagen
Her er det mye sol hele dagen


Plommetreet synger på siste verset, men kommer nok med plommer i år også. Takk, Victoria


I år får begge pæretrærne pærer, det øverste har aldri båret frukt.

Jeg håper varmen kommer så jeg får hengt opp hengekøyen og kost meg i Kirsebærstuen
Berget i det nordlige hjørnet
Her er plass til feler fjellbedplanter
Her kommer jeg ut terrassedøren fra stuen
Først ser jeg litt mot venstre
- og så ser jeg litt mot høyre
Mosen kommer fort tilbake på fjellet
Klokkespillet kjøpte jeg på julemarked i Wien for mange år siden.

Noen blomsterbilder fra bakhagen på tampen av innlegget. Etasjeprimulaen kjøpte jeg i høst uten å vite hvordan blomsten så ut. Akeleiefrøstjernen fikk jeg som avlegger, av min gode kollega Monica. Pinseliljen har en vidunderlig duft, synd den ikke kan legges inn! Hvite syriner har jeg to steder i hagen, og i dag skal jeg ta inn en fin bukett.
Flott etasjeprimula
Akeleiefrøstjerne
gammeldags pinselilje
God midtsommer!

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar