fredag 8. mai 2015

Prosjekt drivhus er i gang


Som jeg nevnte i siste innlegg, så fikk jeg drivhus av mine foreldre og søsken til femtiårsdagen. Drivhuset er kommet i to pakker, så nå står det en del forarbeid for tur før det kan settes opp og tas i bruk. Plasseringen blir på nordøstsiden av huset, der hvor jeg har hatt grønnsakhage til nå. To av de fire grønnsaksbedene mine må bort, men jeg har heldigvis god plass til å lage nye senere.
Været har vært surt og vått den siste uken, og jeg har brukt noen korte perioder med oppholdsvær innimellom til å komme i gang. En hyssing og noen tynne lister ble brukt til å merke opp drivhusets areal, og så var det å sette i gang med å fjerne torven. Det er veldig lite stein i grunnen her, så jobben er forholdsvis grei. Jeg brukte kantskjæreren til å dele gresset inn i passende firkanter, og da ble det mye lettere å grave opp plenen.Like bortenfor drivhusplassen har jeg irritert meg over at plenen har en ujevnhet der vannet samler seg så det blir fryktelig vått. Nå bruker jeg torven til å få planert ut plenen litt, så kanskje det blir mindre overvann der.   
        Nå har jeg et par kvadratmeter igjen før jeg har fått bort alt gresset jeg skal fjerne. Neste oppgave blir å ta bort mye av jorden på området, og så skal jeg vurdere om jeg skal støpe en lav ringmur eller om jeg skal bruke en tresokkel å feste drivhuset på. Jeg har tenkt å dekke gulvet innendørs med betongheller, så jeg bør vel legge et lag med grus under. Jeg får heldigvis god hjelp til disse avgjørelsene av en bror og en svoger som begge er ganske nevenyttige. Hvis du har noen gode råd til meg tar jeg gjerne imot disse.

Engkarse dekker store deler av plenen i hagen
Når man har store prosjekter på gang vil det gjerne gå utover andre deler av hagen. Jeg ser at ikke bare blomstene har likt noen dager med fine temperaturer, ugresset brer om seg i bedene. Jeg får ta lukingen innimellom, for tungt gravearbeid må jeg ha litt pauser fra innimellom.
På denne tiden av året blomster engkarsen i Bergen, og den er så vakker at vi ikke klipper plenen før den er ferdigblomstret. Det betyr at det blir seende litt uordentlig ut i hagen, men om en uke tid tenker jeg plenklipperen får en god jobb å gjøre. Nå skal jeg laste opp bildene jeg har tatt i dag, noen fine blomsterbilder følger selvfølgelig med. Ha en fin helg, alle sammen!


Klem fra Anne-Kristin

Gullkorgen står på sitt aller fineste
På tide å ta en runde med lukebøtten


Jeg elsker dette motivet av perleblomster mot kirsebærtreet

Nydelige narcisser






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar