søndag 1. mars 2015

Åttebladsroser i norsk bunadstradisjon

Åttebladsroser på beltet
Selv om vi i dag skriver 1. mars og det er vår i kalenderen er det langt i fra vårlig i Bergen. Sterk vind og kraftige regnbyger inviterer ikke til hagearbeid, så da blir det innedag i dag også. Da blir det femmil på TV og heklearbeid i sofaen. Datteren vår skal konfirmeres neste vår, og jeg er godt i gang med bunaden hun skal få. Det blir Fanabunad på henne siden vi bor i Fana og både pappaen og jeg har denne bunaden. Det er ikke få timers arbeid bak en slik nasjonaldrakt, men det gir en virkelig god følelse når man er ferdig med arbeidet. Jeg er kommet godt i gang med skjorten, er ferdig med å brodere beltet, og har nå gått i gang med å hekle mellomverk til forkleet. Jeg har heklet litt før, men aldri etter diagram, så dette blir spennende. Nå har jeg kommet så langt at første rapporten er ferdig, så nå går det litt raskere.

Åttebladsroser på skjorten
Et mønster som går igjen i norsk tradisjon er åttebladsrosen. Den finnes sikkert i andre land også, og den går igjen i alle de tre mønstrene jeg viser her. Utfordringen denne våren blir å klare å bruke hansker når jeg graver i jorden. Fingre som er inngrodd med jordrester er ikke så bra å kombinere med hvit tråd og hekling eller brodering.

Selv om åttebladsroser ikke vokser i hagen tenkte jeg det kunne få plass på hagebloggen min. Så håper jeg det snart blir skikkelig vår, ikke bare på kalenderen men også i naturen!

Ha en fin vårdag!

Klem fra Anne-Kristin


Første rapport på mellomverket til forkleet er ferdig heklet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar