lørdag 14. februar 2015

En deilig lørdag med våronn i hagen

Nå er det like før krokusene springer ut
I hagen min er har jeg hatt gleden av å nyte det fantastiske høstløvet på min japanske blodlønn hver høst. Treet er nok gammelt, og jeg har sett tegn på alderdom hvert år. I dag har jeg vært ute og raket bort gammelt løv og kvist, og da oppdaget jeg et nytt alderdomstegn på treet. Treets ene stamme har delt seg fra de andre to, så det er en stor kløft i stammen. Noen av de tykke grenene har tegn på råte, så det spørs om ikke hele treet må fjernes i år. Jeg tror jeg vil begynne med den fradelte stammen, så får jeg se hvordan treet klarer seg utover våren og sommeren.

Japansk blodlønn
Det står en diger kristtorn rett bak blodlønnen, og den har jeg lenge planlagt å fjerne. Den er alt for stor, og når den mister sine skarptaggede blader er det lett for den som går barfot å stikke seg. Treet får store mengder røde bær på høsten, men trosten forsyner seg kraftig, og i løpet av noen uker er alle bærene borte.

Planen for denne plassen, som ligger på nordvestsiden av huset, er egentlig å lage oppstillingsplass for båten vår. Ennå ligger dette bare som langtidsplanlegging, men hvis trærne blir borte kan vi ta fatt på å grave ut og planere plassen. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

I dag har jeg allerede være et par timer ute og jobbet i hagen. Først var det en platting som ble spylt og gjort rent. Deretter var det å fjerne gamle sommerblomster, kvist, rusk og rask fra fjellhagen slik at løkblomstene kommer mer til sin rett. Etter det var det å rake plenen på nordøstsiden av huset. En deilig jobbeøkt på en flott vårlig dag. Litt over fem grader ute og delvis sol gjorde godt for kropp og sjel. Og så er det like før de første krokusene springer ut!

Ha en deilig lørdag!

Klem fra Anne-Kristin

Det er mye løv som skal rakes bort
Ferdig med rakingen
Treet har blitt kløyvd på midten



Det er vel like før stammen knekker


Treet har tre stammer

Treet har også tegn på råte på flere av grenene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar